
"Storytelling w firmie" - relacja z warsztatów w Centroom
23 stycznia w Centroom odbyło się już 19. spotkanie w ramach cyklu Centroom Przedsiębiorczości. Na warsztat poszedł tym razem temat „Opowieść i emocje. Storytelling w firmie”, który przybliżał uczestnikom copywriter Jakub Sosnowski.
Zainteresowanie tematem przerosło oczekiwania organizatorów. Okazuje się, że storytelling jest już znanym pojęciem, ale niekoniecznie wiadomo, jak go wcielać w życie i użyć w kampaniach reklamowych. Zasłuchana grupa uczestników w skupieniu śledziła slajd po slajdzie prezentację multimedialną, wspartą opowieścią o…opowiadaniu historii.
Jakub Sosnowski zaznaczył, że nie ma sensu szukać odpowiednika słowa storytelling w języku polskim, bo jest ono zakorzenione w terminologii marketingu i dobrze oddaje jego sens.
Archetypy, schematy, motywy opowieści
Opowieść ma wywoływać emocje, ale nie zawsze muszą być one pozytywne. Zdolność stworzenia i rozwijania angażującej narracji może być wykorzystana w każdej dziedzinie, niezależnie czy jest to opowieść ustna, sfotografowana, sfilmowana czy namalowana.
Następnie przedstawił gościom Centroom schematy opowieści, m. in. Ikar, Edyp, Tragedia czy Kopciuszek. Ten ostatni okazuje się często najciekawszy i najbardziej przydatny.
Jakub Sosnowski pokazał na przykładach firmy, które wykorzystują storytelling w praktyce i przypasował je do danych archetypów funkcjonujących w kulturze, np. Dziecko – Philips, Coca-Cola; Odkrywca –Wrangler, Jeep; Kochanek – Chanel; Tworca – Lavazza; itd.
Mowa była także o różnicowaniu sposobów opowiadania historii w zależności do kogo adresujemy – wzrokowców, słuchowców czy kinestetyków.
Trzeba pamiętać o efekcie zaskoczenia. Możemy mieć pewność, że zaskoczony człowiek przekaże dalej naszą historię.













Patronem medialnym Centroom Przedsiębiorczości jest portal BiałystokOnline.pl.