Produkcja i integracja robotów przemysłowych ASAMI

Produkcja i integracja robotów przemysłowych ASAMI

15/12/2016 08:43 przez Julita Pytel Aktualności

Wojciech Głażewski, młody przedsiębiorca z Białegostoku, w ramach Hub of Talents chce wprowadzić na polski rynek robota Asami, który umożliwi firmom łatwy dostęp do automatyzacji i robotyzacji procesów produkcyjnych.

Do dzisiaj pokutują dwa błędne przekonania o robotyzacji – że jest droga i zabiera miejsca pracy. Do tej pory koszty robotów były wysokie dla przeciętnego przedsiębiorcy, jednak obecny boom na niewielkie roboty współpracujące z ludźmi (co-boty) sprawia że koszt robota zrównuje się z kosztem pracownika fizycznego.

Ciekawy pomysł związany z robotami przemysłowymi zaprezentował Wojciech Głażewski, młody przedsiębiorca z Białegostoku. Przekonał nim ekspertów z Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego, którzy zdecydowali się rozwijać produkt w ramach Platformy startowej dla nowych pomysłów „Hub of Talents”. Wojtek jest pomysłodawcą udziału studentów z Polski w międzynarodowych zawodach łazików marsjańskich w USA i twórcą pierwszych konstrukcji, głównym projektantem i kapitanem zespołu, który po raz pierwszy wygrał zawody w 2011 roku z łazikiem Magma2.

Działalność Wojtka polega na produkcji i integracji robotów przemysłowych, pod marką Asami. Uniwersalny sześcioosiowy robot przemysłowy ma postać mechanicznej „ręki" która ma zamontowany na końcu element roboczy, dzięki któremu może wykonywać różne zadania manipulacyjne. Zwykle jest to chwytak, za pomocą którego robot przenosi drobne elementy lub podzespoły. Monotonna praca, często w niewygodnej pozycji, nie służy pracownikom, nie mówiąc już o niskim wynagrodzeniu. Praca robota jest bardziej dokładna, zawsze z takimi samymi parametrami oraz może odbywać się na trzy zmiany. Robot może także pracować w szkodliwych dla zdrowia człowieka środowiskach, na przykład w wysokiej temperaturze (przy obsłudze pieców, zgrzewarek) lub oparach środków chemicznych (lakierowanie, wytrawianie).

Wprowadzenie na polski rynek robota Asami w przystępnej cenie, umożliwi polskim przedsiębiorcom łatwy dostęp do automatyzacji i robotyzacji procesów produkcyjnych. Największym efektem robotyzacji jest wzrost wydajności produkcji, dzięki czemu firma może zwiększyć sprzedaż i tym samym zwiększyć przychody. Większy zysk to także większe środki na B+R czyli doskonalenie produktów, większe płace dla pracowników i większe możliwości inwestycyjne w rozwój przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wojtka Polska czeka na rewolucję w swoim przemyśle, na przestawienie się z pracowników przy taśmie w zagranicznych montowniach, w kraj producentów zaawansowanych produktów wytwarzanych w wysokich technologiach. W 2014 roku Niemczech sprzedano 20 100 robotów. W Polsce 700. Potencjał do robotyzacji jest więc ogromny.