Google Analytics 4 - relacja z warsztatów Centroom Przedsiębiorczości

Google Analytics 4 - relacja z warsztatów Centroom Przedsiębiorczości

18/11/2022 09:51 przez Barbara Supińska Aktualności

16 listopada w Centroom, biurze coworkingowym Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego, marketingowcy, menadżerowie, właściciele lokalnych firm zgłębiali różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4. Anna Moczulska szczegółowo omówiła 5 rzeczy, które nowe „GA4” zmieni w codziennej analizie danych.

Analityka serwisu internetowego to must have każdego przedsiębiorcy działającego w internecie. Google Analytics to najpopularniejsze, a jednocześnie bardzo złożone, narzędzie do oceny zachowań użytkowników witryny. Dzięki niemu możemy zdobyć mnóstwo informacji na temat odwiedzających stronę, które z kolei możemy wykorzystać do udoskonalenia procesów i zwiększenia sprzedaży. Jednak aby tak się stało, trzeba w pełni wykorzystać potencjał tego narzędzia. 


 Każdy, kto korzysta z tego bezpłatnego narzędzia, wie, że już niebawem obecnie działający Universal Analytics zastąpi Google Analytics 4. Ważna data do zapamiętania to 1 lipca 2023 r. 


 Anna Moczulska, specjalistka ds. analityki internetowej, podczas dwugodzinnego spotkania w Centroom szczegółowo omówiła 5 funkcjonalności nowego „GA”, które zupełnie zmieniają sposób analizy danych o ruchu w serwisie. Zdradziła też najważniejsze różnice między dwiema tymi usługami.  

Po pierwsze precyzyjna analiza źródła ruchu

Ważne jest, by badać wszystkie interakcje na ścieżce zakupu. GA4 zyskał nowy model dystrybucji danych „data-driven”, który umożliwia zbadanie nie tylko kolejności źródeł ruchu, z których użytkownik wszedł do serwisu, lecz także jakość tych wizyt. To z kolei pozwala ocenić, które źródło jest bardziej wartościowe.   

Po drugie poprawna migracja danych

Można skorzystać z automatycznego pobierania danych, ale bardzo ważna jest odpowiednia konfiguracja narzędzia. Najistotniejsze na początku jest przygotowanie tzw. tracking conceptu, czyli dokumentu, który gromadzi w jednym miejscu wszystkie akcje użytkowników, jakie chcemy wysyłać do GA.   

Po trzecie zidentyfikowanie użytkownika

GA4 daje więcej możliwości dotyczących śledzenia użytkowania. W szczególności dzięki nowej usłudze Google Signals pomaga dokładniej wykrywać użytkowników. Są 3 sposoby ich identyfikacji: najpopularniejsza i najprostsza to „device-based” oparta o cookies; 2) „observed’ opcja bardziej rozszerzona obejmująca cookies, User ID i Google Signals oraz trzecia „blended” uzupełniona o doszacowanie ruchu generowanego przez tych użytkowników, których Analytics nie widzi. Wskazane jest, by wdrażać tę ostatnią.  

Po czwarte jakość zbieranych danych

Trudności ze zbieraniem danych wynikają z próbkowania danych (czynnik wewnętrzny w GA), RODO, czy używania przez użytkowników ad blocka lub przeglądarki Brave (czynniki zewnętrzne), które uniemożliwiają śledzenie użytkownika. Nowe przepisy wymagają fizycznej zgody użytkownika na śledzenie. Nie wystarczy mały pasek z przyciskiem akceptacji polityki prywatności na dole strony, który da się pominąć.


Obecnie przyjmuje się, że Analytics nie widzi ok 20% ruchu. Wniosek jest taki, że GA nigdy nie pokaże ruchu 1 do 1.   

Po piąte raportowanie

Bardzo ważna jest biblioteka raportów, czyli takie miejsce, gdzie sami możemy ustawić raporty. W UA mieliśmy 120 raportów; w GA4 jest ich tylko 20, ale są w pełni konfigurowalne. Trzeba usunąć to, co jest nam niepotrzebne, dodać to, czego nam brakuje i wyciągnąć na wierzch to, czego używamy najczęściej. 


Po zebraniu danych przechodzimy do Centrum analiz, gdzie możemy przygotować wizualizację danych. 

Podsumowanie

Podsumowując, wyniki z GA4 będą zawsze wyglądały lepiej niż w UA. GA4 jest „pozytywnym” narzędziem. Nie znajdziemy tu współczynnika odrzuceń – zamiast niego wprowadzono współczynnik zaangażowania.  


Co zyskasz po przejściu na GA4: 


  • Będziesz działać na narzędziu opartym o AI 2. 
  • Będziesz dokładniej śledzić to, co się dzieje w serwisie (nie tylko sprzedaż). 
  • Będziesz łączyć ze sobą dane, których łączyć się do tej pory nie dało. 
  • Będziesz korzystać z modelu atrybucji Data Driven 5. 
  • Będziesz korzystać z narzędzia dopasowanego do TWOICH potrzeb.  

Oczywiście nie zabrakło praktyki. Prowadząca m.in. na przykładzie testowego konta „Google Demo Account” omówiła interfejs nowej wersji narzędzia. Na koniec też cierpliwie odpowiadała na pytania uczestników i dzieliła się praktycznymi wskazówkami. 


Uczestnicy opuścili Centroom z głowami pełnymi nowej wiedzy i zdrowymi kaloriami podarowanymi od cateringu „Dieta od Brokuła”. 


Szkolenie pt. „5 rzeczy, które GA4 zmieni w Twojej codziennej analizie danych ” z cyklu Centroom Przedsiębiorczości, zorganizowane zostało przez Białostocki Park Naukowo-Technologiczny, w ramach 15. edycji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości. 


Patronem medialnym wydarzenia był Portal Miejski Białystok Online oraz Radio i.